Friday, March 13, 2015

SLOW SHUTTER SPEED DENGAN PHOTOSHOP CS6

Tajuk : Slow Shutter Speed dengan Photoshop CS6
Ruzlan Md Ali (Author) 
ISBN : 9789670585963 
Pages : 112 
Publisher : Synergy Media 
Book Size : 5.5” x 8.5” 
Text Printing : 1 Color 
Price:RM 14.90 Price Now:RM 13.40

Slow motion adalah efek yang dihasilkan oleh kamera DSLR untuk mencipta kesan bergerak pada sesebuah objek pada foto. Efek ini dicipta dengan cara mengatur kelajuan pengatup rendah ketika memotret objek yang bergerak. Persoalannya, adakah kita boleh mengubah apa saja foto menjadi seolah-olah dipotret menggunakan kelajuan pengatup rendah? Bolehkah kita mencipta efek gerakan pada sesebuah foto yangdipotret menggunakan kelajuan pengatup tinggi? Jawapannya adalah boleh. Di dalam buku ini, kita akan belajar bagaimana caranya mencipta efek slow shutter speed dengan menggunakan Photoshop.

Anda akan mempelajari teknik-teknik fotografi dan digital imaging untuk mencipta foto yang dipotret seolah-olah menggunakan kelajuan pengatup rendah, seperti:

Bagaimana caranya membuat efek air terjun yang mengalir seperti kapas/awan ketika dipotret menggunakan kecepatan pengatup rendah dengan memanfaatkan filter Photoshop. Mengenali teknik moving object, zooming dan panning dalam dunia fotografi digital dan bagaimana mengaplikasikan efek-efek itu menggunakan Photoshop. Memanfaatkan Brush Tool untuk mencipta efek gerakan yang dinamik dan menarik. Anda tentu tidak tahu bagaimana potensi Brush Tool untuk penghasilan efek-efek khusus dalam sesebuah foto sehinggalah anda membaca buku ini. Menggunakan filter lain dalam Photoshop untuk mencipta efek gerakan.

Buku ini sesuai bagi anda yang hanya memiliki kamera biasa tanpa fitur-fitur setting kelajuan pengatup manual/shutter priority. Selain itu, buku ini boleh anda miliki jika anda ingin mengubah foto yang dipotret menggunakan kelajuan pengatup tinggi menjadi foto yang seolah-olah dipotret menggunakan kelajuan pengatup rendah untuk mendapatkan efek bergerak yang baik dan semula jadi. Dengan kata lain, jika anda menyukai konsep foto slow motion, maka buku ini patut anda miliki. 

0 comments:

Post a Comment